Studieplanseminar for tannlegeutdanning i Tromsø
Planlegging av et odontologisk studium i Tromsø er i gang. Undertegnede er ansatt som professor II, dvs. i en 20 % stilling, ved Universitetet i Tromsø for å koordinere dette arbeidet. I begynnelsen av november ble det arrangert et todagers seminar i Tromsø for å gjennomgå grunnlaget og de viktigste forutsetningene for å planlegge et slikt studium. Planen er å ta opp de første studentene høsten 2004 og å øke opptaket med 10 hvert år til man får 40 studenter per kull.
Etter at dekanus ved Det medisinske fakultet ved Universitetet i Tromsø, Georg Sager, hadde ønsket velkommen, innledet Leif Arne Heløe, tidligere professor i samfunnsodontologi, sosial- og helseminister og fylkesmann i Troms, med å trekke de historiske linjene frem til dagens stortingsvedtak om å starte planleggingen av et tannlegestudium. Tanken var fremme allerede rundt 1970, parallelt med etableringen av et medisinsk fakultet, men ble ikke realisert den gangen. Nå har Stortinget vedtatt å satse på utdanning av tannleger ved Universitetet i Tromsø og bevilget penger over statsbudsjettet for 2003.
Politisk rådgiver i Utdannings- og forskningsdepartementet, Elisabeth Aspaker, og avdelingsdirektør i Helsedepartementet, Kjell Røynesdal, tok for seg de politiske forventningene til en utdanning i Tromsø. Begge la spesiell vekt på at utdanningen skal legges opp i nært samarbeid med Den offentlige tannhelsetjenesten i Nord-Norge og levnet ingen tvil om at vedtaket om å utdanne tannleger i Tromsø er endelig. De la også vekt på samarbeid og bruk av kompetansen ved Norsk senter for telemedisin som er lokalisert til Universitetet i Tromsø. I den forbindelse hadde Planmeca/Norsk Dental Depot en interessant presentasjon av et høyteknologisk odontologisk fakultet i Portugal som er bygget opp for EU-midler.
Universitetslektor og overtannlege ved Det odontologiske fakultetet i Malmö, Kerstin Petersson, og Kaare Skagen, førsteamanuensis i universitetspedagogikk ved Universitetet i Tromsø, tok for seg alternative pedagogiske metoder for et odontologisk studium. Begge la mer vekt på definerte kvaliteter i undervisningen enn å legge utdanningen opp etter ett bærende prinsipp, som for eksempel problembasert læring (PBL), som er sentralt både i Malmö og Oslo.
Det odontologiske studiet i Tromsø skal legges inn under Det medisinske fakultetet og professor Nils-Erik Huseby fra Universitetet i Tromsø og professor Pål Brodin, instituttstyrer ved Institutt for oral biologi ved fakultetet i Oslo, snakket om utfordringer og muligheter ved en slik integrering. I Oslo går nå odontologene sammen med medisinerne de to første studieårene, noe som har vært tilfelle i Bergen hele tiden. En planlegger et tilsvarende samarbeid i Tromsø.
Professor Nils Roar Gjerdet fra Det odontologiske fakultet, Universitetet i Bergen, tok for seg de såkalte parakliniske fagene (patologi, farmakologi, biomaterialer etc.) og den laboratoriebaserte kliniske treningen.
I Tromsø planlegger en å ha den kliniske treningen delt i en intern del ved en universitetsklinikk i nær tilslutning til et odontologisk kompetansesenter og en ekstern del ved distriktstannklinikker i alle de tre nordligste fylkene. Professor Morten Rykke og klinikksjef Ole Skogedal fra Det odontologiske fakultetet i Oslo orienterte om erfaringene med en stor voksenklinikk, mens overtannlege i Tromsø, Peter Marstrander, skisserte planene for et klinisk senter ved Universitetet i Tromsø. Byggeplaner for et slikt senter er i utvikling.
Førsteamanuensis Kristin Klock fra Bergen la frem erfaringene med utplassering av studenter ved fakultetet i Bergen mens Kerstin Petersson snakket om den svenske allmenntjenestegjøringen (AT-tjänst) som ble innført for svenske odontologistudenter på 80-tallet og tatt bort igjen av økonomiske grunner ti år senere. Dette var viktige og verdifulle erfaringer for planleggingen i Tromsø som overtannlege i Mosjøen, Lars Inge Byrkjeflot, redegjorde for.
Seminaret i Tromsø ble avsluttet med temaer om integrering av kompetansesenter og universitetsklinikk fremført av fylkestannlege Endre Dingsør, rekruttering av undervisningspersonell ved overtannlege Ragnhild Nordengen og en presentasjon av etter-, videre- og forskerutdanning ved Georg Sager og Harald M. Eriksen.
Seminaret hadde omkring 35 inviterte deltakere inkludert fire odontologistudenter, to fra Bergen og to fra Oslo, som bidro til en balansert og viktig gjennomgang av forutsetningene for en god studieplan. For å avslutte med ordene fra politisk rådgiver Elisabeth Aspaker: Nå er vi igang!